In 1961 startte Karel Mintjens in Malle de gelijknamige meubelfabriek. Al snel groeide het bedrijf uit tot een referentie in de streek voor eiken meubelen, tafels en kasten. Zoon Carl nam in 2011 het heft over en bracht de fabriek in de 21ste eeuw door te investeren in milieuvriendelijke productie en technologische verbeteringen in het productieproces. Daarbij werd het designproces eveneens onder handen genomen. In samenwerking met gerenommeerde designers als Axel Enthoven, Pascale Naessens en Alain Berteau werden modernere modellen ontworpen, al blijven hernieuwbare houtsoorten het basismateriaal.
De meubels verdeelde Mintjens Meubelfabrieken doorheen heel haar geschiedenis via winkels. Deze kleinhandel wordt echter al jaren door elkaar geschud door nieuwe trends. “Terwijl meubels vroeger exclusief verkocht werden via winkels, worden meubels vandaag de dag meer en meer online gekocht. Consumenten willen ook dichter bij hun merk staan en verwachten meer informatie over de productiewijze.
Door deze veranderingen komen de meubelfabrikanten voor nieuwe uitdagingen te staan. Er moet worden nagedacht over hoe ze met dat nieuwe consumentengedrag best omgaan. Zo waagt Mintjens als eerste meubelfabriek in België de stap om ‘direct to consumer’ te gaan, onder de naam ‘Mintjens Belgische Meubelmakers’. “Zeer concreet betekent dit dat er geen tussenpersoon meer is tussen koper en fabrikant. De koper kan daardoor goedkoper meubels aankopen en een service van de fabrikant en ontwerper van het meubel zelf genieten. Als bedrijf kunnen we directer en oprechter met onze klanten communiceren over onze waarden van duurzaamheid en lokale productie: de energie wekken we bijvoorbeeld op met zonnepanelen, alle meubels worden in Malle zelf geproduceerd. Omdat de meubels rechtstreeks naar de woning van de klant gaan, is er ten slotte minder kans op schade.”